İngilizce
yazılışı ''Dunkirk'', flamanca
yazılışı ''Duinkerke'' olan ve
Fransa’nın kuzeyinde bulunan bu şehrin ismi Fransızca olarak Dunkerque
yazılmaktadır. Ayrıca 2. Dünya savaşında Almanların bu şehir etrafında İngiliz
ve Fransız ordularını kuşatması üzerine İngilizlerin ünlü ve filmler ile
kitaplara konu olan ‘’Dunkirk Tahliyesini’’ gerçekleştirdiği
bölgenin de ismi aynıdır. Bu yazıda işleyeceğimiz konu bu şehrin ismini alan
Fransız muharebe gemilerinden Dunkerque Sınıfı zırhlıların tarihi ile ilgili olup;
Fransa tarafından 1. Dünya savaşı sonrasında ilk üretilen ve ''zırhlı tatilini'' sona erdiren
Dunkerque sınıfı muharebe gemilerinden (FS Dunkerque; FS Strasbourg) ilkinin
ismidir.
1. Dünya savaşının bitmesini müteakip savaş
öncesinde olduğu gibi denizlerde ki silahlanma yarışını önlemek adına 1922
yılında Washington Deniz Silahları
Konferansı toplanmış ve konferansa katılan devletlere muharebe
gemi inşası ile ilgili çeşitli kotalar konmuştur. Bu anlaşmayı yenilemek için
1934 yılında Londra Deniz Silahları
Konferansı düzenlenmiş olup; Washington Anlaşmasının süresi 1932
yılından 1937 yılına kadar uzatılmış ve bu anlaşmadaki bazı açıklar giderilerek
daha ayrıntılı kotalar konmuştur. Bu anlaşmalara 1. Dünya savaşını kaybeden
Almanya davet edilmemiş ve Versailles Antlaşmasındaki
sınırlamalar ile kontrol edilmeye çalışılmıştır. Bu dönemde anlaşmaya katılan
tüm devletler belli tonajda, top kalibresinde ve büyüklükte ki hali hazırda
inşa edilen muharebe gemilerini (zırhlıları) sökecek ve yeni muharebe gemisi
inşa etmeyeceklerdir. Dolayısıyla bu ara döneme ''zırhlı tatili'' denmiş ve ülke ekonomilerine ciddi yük getiren
muharebe gemi inşa yarışını sonlandırmıştır. Ancak İtalya ve Almanya’daki
siyasi gelişmeler ve değişimlerden dolayı anlaşmalara katılan devletler zamanla
Washington ve Londra Konferanslarında alınan kararları çiğneyerek yeniden gemi
inşalarına başlamışlardır.
|
SMS Preussen |
|
Deutschland Sınıfı Kruvazör ADMIRAL SCHEER |
Almanya’ya Versailles Antlaşması uyarınca 6 adet
Predreadnought dönemi gemiye sahip olma hakkı verilmişti. Bu gemilerden en
eskisi 1902 yılında faaliyete geçen SMS Preussen idi. Bu gemi 20 yaşına geldiği gün
Almanlar yukarıda bahsi geçen anlaşmalarda ki hakkını kullanarak yaşı dolan bu
gemiyi yenileme veya yeni bir gemi yapma hakkına sahipti. Bunun üzerine
Almanlar yeni bir gemi tasarlamaya başladılar. Tasarlanan bu gemide 2 adet
üçerli tarette 11 inch 280 mm'lik top haricinde, 8 adet 150 mm’lik ikincil
batarya, 3 adet 88 mm’lik tekli uçaksavar topu ve 8 adet 500 mm’lik torpido
tüpü bulunacak ve 28 knot hız yapacaktı. Bu yeni gemi anlaşma çerçevesinde
bir zırhlı olamaz sadece kruvazör olabilirdi ve geminin belli bir tonaj
kısıtlaması vardı. Almanlar anlaşmada bulunan kurallara uyarak Deutschland Sınıfı kruvazörlerin
inşasına başladı ve bu sınıf gemilere ''cep zırhlısı'' lakabı takıldı. Bu sınıf gemilerden en
ünlülerinden birisi 2. Dünya savaşında ilk deniz muharebesini yapacak
olan Admiral Graf Spee idi. Tasarımı tamamlanan ve inşasına
başlanan bu yeni gemi vuruş gücü, hız ve zırh olarak İngiltere ve Fransa’nın
elindeki çoğu gemiyi perişan edebilecek güçteydi. İngiltere’nin elinde bulunan
3 gemi (HMS Renown, HMS Hood ve HMS Repulse) dışında bu yeni gemiye kafa tutacak başka gemi
yoktu. Dolayısıyla bu geminin sadece tasarlanması bile açık bir provokasyondu.
|
HMS Renown |
|
HMS Hood |
|
HMS Repulse |
Almanların inşa ettiği Deutschland Sınıfı gemileri öğrenen Fransa, Londra Deniz
Silahları Konferansı anlaşmasının maddeleri arasında bulunan "20 yaşını dolduran gemilerin
değiştirilmesine izin verilecektir" maddesinden yararlanarak yeni bir
zırhlı tasarlamaya karar verdi. Bu yeni yapılacak zırhlı ne olursa olsun Deutschland
Sınıfı kruvazörlerle baş edebilmeliydi. Deutschland Sınıfı kruvazörlerden daha
hızlı olması planlanan bu gemi dolayısıyla kovalayan rolünde olacağından İngiliz
Kraliyet Donanmasında bulunan Nelson Sınıfı muharebe
gemilerinden esinlenilerek tüm ana bataryalar geminin ön kısmına
yerleştirilmesine karar verildi. Gemi önden ateş edeceği için silueti küçük bir
hedef olacaktı. Dolayısıyla en kalın zırh burun kısmına yapıldı. Fransızların
1. Dünya savaşında Lyon Sınıfı Muharebe gemilerinde tasarımını yaptığı,
ancak uygulayamadığı 4 toplu taretleri bu gemiye uygulamaya karar verildi. Bu
taretlere 13 inch 330mm top uygulamayı planladılar. Her bir
tarette 4 top bulunması tarete gelecek bir isabetin bu 4 topu aynı anda devre
dışı bırakması manasına geliyordu. Dolayısıyla Fransızlar bu soruna çözüm
olarak topları ikişerli eşler halinde birbirlerinden ayrı kompartımanlara
ayırarak yaptılar. Yani bir taretin sağ ve solundaki ikişer top beraber kalkıp,
inebiliyor ve diğer taraftaki çiftten bağımsız olarak ateş edebiliyordu. Bu
ikişerli topların arasına bir zırh yerleştirilerek 2 kompartıman oluşturuldu ve
bir taraftaki top grubu imha olsa bile hasar almayan kısım operasyonel olmaya
devam edebilecekti. Dunkerque tarihin ilk modern muharebe gemisi olacak ve Dunkerque'den
itibaren 25 knot üzerindeki hıza sahip tüm muharebe gemileri gerek ileri
teknolojileri gerekse hızları sebebiyle daha önce sadece İngilizlerin
ürettiği Queen Elizabeth sınıfı zırhlılar için kullanılmış olan
''Fast Battleship'' unvanı ile
anılacaklardı.
|
Nelson Sınıfı Muharebe gemileri |
|
Lyon Sınıfı Muharebe gemisi |
|
Dunkerque Sınıfı muarebe gemilerine uygulanan 13 inch 330mm toplar |
Geminin tasarımının tamamlanmasını
müteakip Fransa savunma bakanlığı tarafından bu tasarım onaylanmış ve 1931
yılında savunma kurulu tarafından bütçesi onaylanarak geminin inşa emri
verilmiştir. Geminin inşası Fransa’nın liman kenti Brest de bulunan havuzlarda 24 Aralık 1932 senesinde başlamıştır.
Geminin inşası 2 Ekim 1935 yılına kadar sürmüş ve bu tarihte
gemiye Dunkerque ismi verilerek suya indirilmiştir. Gemide Nisan 1937 yılına kadar silah ve diğer
sistemlerin testleri yapılmıştır.
|
Geminin iç yerleşim profili |
|
Gemi Brest Limanında inşa halinde |
|
Gemi test için Brest Limanından çıkarken |
Dunkerque'un
teknik özelliklerine gelecek olursak; gemi standart yük altında 26,500 ton ve
tam yük altında 36,400 ton ağırlığına ulaşacak; 215 metre uzunluğunda ve 31
metre genişliğinde olacaktı. Geminin kıç kısmındaki güvertede deniz uçakları
için hangar ve mancınık sistemiyle; uçakları denizden alabilmek için bir vinç
sistemi bulunmaktaydı. Gemide 1350 ile 1400 kişi arasında operasyonel
mürettebat bulunmaktaydı. Gemide 225mm'lik kemer zırhı, 115-125mm'lik güverte
zırhı, kule ve köprü için ise 150-330mm'lik zırh bulunmaktaydı. Gemide yukarıda
da bahsettiğimiz gibi 2 adet dörderli taret’de 13 inch 330 mm'lik top
haricinde, 16 adet 130 mm’lik ikincil batarya, 8 adet 37 mm’lik tekli uçaksavar
topu ve 32 adet 13,2mm ağır makineli tüfek bulunmaktaydı. Bu gemi 4 adet buhar
türbinine bağlı pervaneyle 31 knot hıza ulaşmaktaydı.
|
FS Strasbourg |
|
FS Strasbourg |
|
|
Bu sırada Dunkerque ile
birlikte kardeşi olacak Strasbourg'unda inşasına
başlanmıştı. Dunkerque'un suya indirilmesini müteakip ilk tepkiyi gösteren İtalyanlar
oldu. Fransa’nın Akdeniz’deki tek rakibi olan ve Akdeniz’in hakimiyeti için
yarışan İtalyanlar Dunkerque ile tahrik edildiklerini ve güvenlik zafiyeti
yaşadıklarını iddia ederek o zamana kadar Avrupa’da yapılmış en güçlü gemi
olacak Littorio Sınıfı zırhlıyı tasarlayarak Fransızlara karşılık
verdiler. Littorio sınıfı zırhlılarda 15 inch 381mm'lik toplar
kullanılacak ve yaklaşık 30 knot hız yapacaklardı. Deutschland Sınıfı kruvazörlerle
bu olayların fitilini ateşleyen Almanlar Dunkerque'un yapılışını bahane ederek
güvenlik tedirginliği yaşadığını belirtti ve İngilizler ile görüşmelere
başladı. Adolf Hitler İngiltere’ye yaklaşarak Almanya’nın kurallara bağlı
kaldığını ve uluslararası anlaşmalara uyduğunu belirtmiş ve Fransızların
Dunkerque zırhlısını yaparak kendilerini provoke ettiğini iddia etmiştir.
İngilizlerle yapılan toplantılar sonucunda tarihe İngiliz - Alman Deniz Anlaşması olarak geçecek kararlar alındı. Bu
kararlar çerçevesinde Almanlar Dunkerque' e misilleme olarak Scharnhorst Sınıfı muharebe gemilerinden 2 kardeş
gemi Scharnhorst ve Gneisenau gemilerinin
inşasına başladı. Bu iki kardeş gemide 3 adet üçerli tarette 11 inch 280 mm'lik
toplar kullanılacak ve 29 knot hız yapacaktı.
|
Scharnhorst Sınıfı Muharebe gemisi |
|
Scharnhorst ve Gneisenau |
Scharnhorst ve Gneisenau inşa edilmesi Fransız donanma
komutanlarını fazla endişelendirmedi. Çünkü bu 2 kardeş gemide kullanılan top
kalibreleri Dunkerque'ün zırhına ciddi zarar veremezdi ve karşılaşmaları
durumunda Dunkerque daha etkili olabilirdi. Ancak İtalyanların inşa
ettiği Littorio Sınıfı gemilerde kullanılan top kalibreleri Dunkerque'e
ciddi zarar verebilir ve batırabilirdi. Bunun üzerine Fransız gemi
tasarımcıları o sırada Dunkerque'un kardeşi
olan ve inşa halindeki Strasbourg'un planlarını yeniden ele
aldılar ve birkaç değişiklik yaptılar. Bu ele alınan değişiklikler her ne kadar
gözle görülmese de, 2 kardeş gemi arasında performans ve dayanıklılık olarak
fark yarattı. Sonuçta Strasbourg, Littorio sınıfının 15 inch'lik toplarına dayanabilmeliydi.
Dolayısıyla Dunkerque'ün 225mm'lik
kemer zırhı Strasbourg'da 283mm'ye
çıkarıldı. Yine Dunkerque'ün 115-125mm'lik
güverte zırhı Strasbourg'da 127-137mm
olacak şekilde kalınlaştırıldı. Kule ve köprü zırhı Dunkerque'te 150-330mm iken Strasbourg'da 160-360 oldu. Dolayısıyla zırh bu kadar
kalınlaşınca, Strasbourg'un toplam ağırlığı Dunkerque'ten 780 ton daha fazla oldu. Bu fazla tonaj sebebiyle Dunkerque 31,6
knot hız yaparken Strasbourg 30,9 knot ile daha yavaş kaldı. Ancak Strasbourg,
bir Littorio Sınıfı veya Bismarck ile karşılaşması halinde kolayca pes
etmeyecek ve ezilmeden çarpışabilecekti. Dunkerque ve Strasbourg her ne kadar
birbirlerine çok benziyor olsalar da belli strüktürel farkları da
bulunmaktaydı. En belirgin fark, dunkerque'ün köprüsünde sadece 1 güverte
varken, strasbourg'da bu güverte 2 katlı olmasıdır.
|
Littorio Sınıfı Muharebe gemisi ''ROMA'' |
Bu iki kardeş geminin kariyerleri ise çok parlak
geçmemiştir. Dunkerque 1937 yılının mayıs ayında Kral 6. George'un taç giyme törenine
devlet erkânını götürerek ilk resmi görevini aldı. Bu görevi müteakip 1938
yılının başına kadar çeşitli tatbikatlara katıldı. Bu dönemde donanma bakanı ve
Fransız Donanması’nın yeni Genelkurmay Başkan Yardımcısı François Darlan
Dunkerque' u sancak gemisi olarak kullandı. 20 Ocak 1938'de, Dunkerque Atlantik’te Fransız
sömürgelerine bir tura çıktı. Antiller, Dakar ve Senegal'deki limanlara
uğrayarak 6 mart tarihinde Fransa’ya
döndü ve Atlantik filosuna katıldı. 29 Kasım
1938 yılında periyodik bakım için Brest kentinde bulunan kuru havuzlara alındı
ve 27 Şubat 1939 yılına kadar bakımı
sürdü. Almanların Sudetenland bölgesini işgal etmesi
üzerine artan gerginlikte Dunkerque kardeşi Strasbourg ile oluşturulan ''force de raid'' görev gücünde
görevlendirildi. Ancak aktif bir çarpışma yaşamadan Sudetenland krizi 1938
yılının Eylül ayında Münih Antlaşması ile çözüldü ve Avrupa'daki gerilim
azaldı. Krizin çözülmesini müteakip bu görev gücü Brezilya ve İngiltere’de bazı
limanlara ziyaretlerde bulundu ve 21 Haziran’da Brest donanma üssüne döndüler.
Bu tarihten sonra görev gücü Atlantik’te Fransız Ticaret gemi konvoylarını
koruma görevi almıştır.
|
Kral 6. George |
|
Amiral François Darlan |
1939 yılının Ekim ayında Görev Gücü L (Force L) amiral gemisi olarak Almanların Deutschland sınıfı
kruvazörü Admiral Graf Spee’yi
durdurmak için görevlendirildi. Ancak bu görevde bu iki gemi karşılaşmadan
admiral graf spee River Plate Deniz Muharebesi sonunda Montevideo açıklarında
kendini batırmıştır. 1939 yılının aralık ayında savaşın kızışmasından
dolayı Dunkerque'un dahil olduğu görev gücü Fransa Merkez Bankasının altın
rezervlerinin bir kısmını Kanada’ya nakledilmesinde koruyucu unsur olarak görev
yapmıştır. Bu görevin bitmesini müteakip Brest limanına demirleyen Dunkerque;
Akdeniz’de İtalyan tehdidinin artması üzerine Akdeniz’e yönlendirildi. 1940
yılında Fransa’nın Almanlar tarafından işgal edilmesi üzerine gemi Toulon limanından
kaçırılarak kardeşi Strasbourg ve diğer savaş gemileriyle birlikte Fransız sömürgesi
olan Cezayir’in Mers-El Kebir limanına kaçırıldı. 3 Temmuz
1940 günü İngilizler Görev Gücü H’yi
(Force h) Mers-El Kebir limanına yollayarak Fransız filosunun teslim olmasını
ve İngiltere’ye katılmasını istemiş; akşam saatlerinde ise Mers El Kebir baskınını
düzenlemiştir. Bu baskında Dunkerque'un saldırının arka
güverteden gelmesinden dolayı ve taretleri sadece ön tarafa doğru ateş
edebildiği için karşılık verememiştir. HMS Hood tarafından 15 inch (381mm)
toplarla arka arkaya 4 atış yapılmış ve birinci atış ''A'' teareti’nin sağına
isabet etmiş ve burada bulunan tüm mürettebatı öldürmüş; ancak sol tarete zarar
gelmediği için operasyonel kalmıştır. İkinci atış uçak mancınığı, vinç ve
hangar girişine zarar vermiştir. Üçüncü atış 15 inch’lik top mermilerine
dayanamayacak olan kemer zırhından girerek 130mm taretlere ve ön türbin odasına
isabet ederek bu bölümleri kullanılamaz hale getirmiştir. Dördüncü atış ise ana
kazan dairesine ulaşarak ciddi hasar vermiştir. Gemi aldığı hasar yüzünden
batmaması için mürettebatı tarafından karaya oturtuldu. Dunkerque' un kardeşi Strasbourg
ise yanında dört destroyer ile mayınlara çarpmadan, ufak hasarlarla limandan
çıktı ve Fransa’daki Toulon Deniz Üssüne kaçtı. 6 Temmuz’da İngiliz HMS Ark Royal uçak gemisinden kalkan Swordfish uçakları
Dunkerque'un yanında bulunan ve derinlik bombalarıyla yüklü Terre-Neuve isimli devriye botunu
havaya uçurdular ve Dunkerque'u tamamen etkisiz hale getirdiler. Bu
baskında Dunkerque mürettebatından 210 tanesi hayatını kaybetmiş ve çok sayıda
yaralı vermiştir.
|
|
Gemi Vauban kuru havuzunda |
|
Bu olaya müteakip 1941 yılı boyunca geminin bazı temel bakımları yapılarak yüzer şekle geldi. Ancak 25 Ocak 1942 tarihinde çıkan yangından
dolayı onarım işi aksadı ve 19 Şubat 1942
tarihinde göreceli daha güvenli olan ve daha detaylı bakım yapılabilecek Toulon
Askeri Üssünde bulunan Vauban Kuru Havuzuna götürüldü.
Ancak buradaki onarım çalışması malzeme ve işgücü eksikliğinden dolayı yavaş
ilerledi. Müttefik kuvvetlerin Kuzey Afrika’da başarılı ilerleyişi üzerine Wehrmacht
kukla Vichy hükümetine ait Güney Fransa’yı işgal etmeye başladı. Almanlar 27 Kasım
tarihinde Toulon’da bulunan Fransız donanmasına el koymaya geldi. Donanma
komutanı Jean De Laborde bu işgalin olacağını öngörmüş ve tüm
gemilere patlayıcı yerleştirilmesi emrini vermişti. Almanların limana girmesiyle
birlikte Strasbourg zırhlısından tek kelimelik bir emir 3 kez tekrarlandı ''l'ouest,
l'ouest, l'ouest'' (batın, batın, batın). Dunkerque' un kaptanı ilk
başta bu emre uymayı reddetti. Ancak hafif kruvazör La Galissonnière kaptanı
tarafından ikna edildi ve geminin tüm makine dairesi havaya uçurularak infilak
etti.
|
Amiral Jean De Laborde |
|
Müttefiklerin eline geçen geminin son hali |
Bu hamle üzerine Strasbourg ve Dunkerque kullanılamaz hale geldi. Limanın
kontrolünü Almanlar’dan devralan İtalyanlar gemilerin kullanılamaz halde
olduğunu görünce Dunkerque ve kardeşini parçalamaya başladılar. 1943 yılında İtalyanlar
teslim olmadan önce bu iki gemideki ana bataryaların kendilerine karşı
kullanılmaması için zarar verdiler. Bu bölgeden İtalyan
ve Almanların geri çekilmesinden sonra Toulon kenti ve askeri üsteki gemiler
müttefik kuvvetlerin eline geçti. Savaşın bitmesini müteakip atıl durumda bakım
bekleyen gemi Fransız hükümetine devredildi. Ancak gemide hasarın fazla olması ve bakım masraflarının yüksek
olmasından dolayı herhangi bir işlem yapılmadan bekletildi. 2. Dünya savaşı
sonrası Dunkerque tipi zırhlılar verimsiz ve yüksek masraflarından dolayı
gözden düşerek denizcilik tarihinin tozlu sayfalarına gömüldü. Dunkerque
ise 1955 yılında hurdaya ayrıldı ve
söküldü.
0 Yorumlar