Vietnam savaşı tüm dehşetiyle yemyeşil ormanların içinde devam ederken, mavi gökyüzü de bu yıkımdan nasibini alıyordu. Amerikan askerlerinin, Asya kıtasının bu cennet noktasına 1965'de ayak basmasının ardından Amerikan askerleri için cennet cehennem halini almıştı.
Tabi karaya ayak basmak yetmedi, her yerden çıkan Vietkonglara karşı havadan tonlarca bombanın bırakılması gerekiyordu. Bu bombardıman harekatına "Rolling Thunder" ismi verilmişti. 2 Mart 1965 yılında başlayan bu yıkıcı bombardımana B-52 stratejik bombardıman ve F-105 çok maksatlı uçaklar
katılıyordu. Ancak bir sorun etkisini göstermeye başlamıştı Mig'ler.


14 hava zaferi kazanmış Vietnam Halk hava kuvvetlerine bağlı Mig-21

F-105 uçakları 5500 kg mühimmatı bir noktaya bırakabilecek, o günün şartlarında en iyi uçaklardan biriydi. Sahip oldukları bu taşıma kapasitesi sayesinde Vietnam savaşının bombalama harekatlarının ikonu haline gelmişti fakat karşısına bir Mig-17 veya Mig 21 tipi bir avcı uçağı çıktığında tek yapabildiği kaçma manevraları ile düşman uçağından uzaklaşmaktı. Lakin F-105 uçakları bu keskin manevralar için kanat altlarına yüklenmiş mühimmatları bırakmaları gerekiyordu. Haliyle mühimmatlar bırakılınca harekat iptal ediliyordu zira pilot her zaman daha değerlidir.


F-105 Thundchief Vietnam semalarında
Bu durum böyle gidemezdi, Amerikan hava kuvvetleri sadece bir günde 43 uçak kaybetmişlerdi. Mig'ler deyim yerindeyse keklik gibi bu hantal uçakları ya avlıyor ya da görevlerini iptal ettiriyordu. Amerikan ordusunun yerde verdiği kayıplar ise bunun cabasıydı, bir şeyler yapmaları gerekliydi.
Vietnam savaşında F-105 uçaklarının yanı sıra, dönemin en iyi avcı uçakları arasında gösterilen F-4 Phantom II uçakları da sık kullanılıyordu. F-4'ler kendilerine entegre edilen radar güdümlü AIM-7 Sparrow füzeleri ve ısı güdümlü AIM-9 Sidewinder hava hava mühimmatlarıyla Mig kabusuna karşı iyi bir çözümdü. Phantom'lar Mig tehdidi altında kalan F-105 uçaklarına desteğe çağrıldığı zaman Mig-21'ler ortadan kayboluyordu. yani ele geçen hiçbir şey olmuyordu.
Eski bir ikinci dünya savaşı pilotu olan Albay Robin Olds daha önce P-38 ve P-51 avcı uçaklarında uçmuş, P-51 uçağıyla 24 alman uçağını uçağının kanopisine işlemiş tecrübeli bir pilottu; bu dahiyane fikir de ondan çıkmıştı.
8. filo komutanı Albay Robin Olds komutası altındaki 2 yüzbaşı ve 1 binbaşı ile başlarına bela olan Mig'leri nasıl alt edeceklerini planladılar. Olds, madem onlar bizden kaçıyor, biz onlara gideriz diyerek Phantom uçaklarını F-105 uçaklarına benzetme fikrini ortaya attı.
Plana göre, Phantom uçakları her şeyiyle birer F-105 uçakları gibi davranacak, onların uçtuğu yükseklikte ve hızda uçarak Mig'leri ikna edecekti. Hatta sadece F-105 uçakları için geliştirilen QRC-160 jammer podlarını takarak radar izlerini bile taklit edeceklerdi. 4 adet F-4 uçağı Mig'lerin Çin'e kaçmasını engellemek amacıyla Doğu tarafında bekleyeceklerdi. Ayriyeten bu görevin Kuzey Vietnam SAM bataryaların yuvasında olacağı için bir EC-121 AWACS uçağı ve SAM tehdidine karşı EB-66 elektronik harp uçağı da havada olacaktı. Planda her şey mükemmel işlerse Phantom'lar Mig'ler yaklaştığı an füzelerini ateşleyip onlara güzel bir ders vereceklerdi.
Bolo operasyon planı 22 Aralık tarihinde 7. hava kuvvetleri komutanlığına sunuldu. Harekatın uygulanması için 1 Ocak 1966 tarihi seçilmişti. F-4 uçaklarına araba markalarından oluşan rumuzlar verilmişti, bunlar Wespa, Ford, Rambler ve Olds idi. Harekat 1 Ocak tarihinde hava koşulları sebebiyle uygulanmasına izin vermemiş, operasyon 2 Ocağa ertelenmişti. Bu boşluktan faydalanan, harekata katılacak subaylar gazinoda eğlendiler.

2 Ocak günü saat yerel saat ile 15:00'da Tayland Uban hava üssünden, aralarında Olds 01 rumuzlu Robin olds'unda olduğu ilk 4 kanat Phantom kalkışını gerçekleştirdi. Onların 5 dakika arkasından diğer Phantom'lar havalandı. Doğu tarafını tutacak 4 Phantom da aynı saatlerde kalkışını yaptı. Old ve kanat arkadaşları tıpkı F-105 uçakları gibi taylan üzerinden Hanoi semalarına ulaştılar. Ulaştıkları noktada herhangi bir düşman unsuru ilk anda görülmedi ama havada turlar atmaya başladıkları anda ilk Mig uçakları onları karşıladı, yemi yutmuşlardı.
Hemen silah sistemlerini "on" konumuna getiren Phantom uçakları ile Mig-17 ve Mig-21 uçakaları arasında bir it dalaşı başladı. Albay Robin, ilk anda iki Mig'in arasında kalmıştı. Robin olds önündeki Mig'i vururken, arkasındaki Mig'i kanat arkadaşı teğmen Wettherhan vurmuştu. İt dalaşına daha sonra katılan Rambler 01, 02 ve 04 rumuzlu uçaklar 3 Mig düşürmeyi başardı. Kandırıldıklarını anlayan Mig uçakları bölgeyi terk etmeye çalışırken, iki Mig daha düşürüldü. Böylece tüm harekat boyunca 7 Mig, daha önce hiç düşürülmediği sayıda düşürülmüştü. Düşürülen Vietnamlı pilotlar arasında 9 hava zaferi kazanarak bir ace pilot olan Nyugen Van Coc da bulunuyordu. Nyugen Van Coc, Vietnam savaşı boyunca en çok uçak düşüren pilot olmuştur. Diğer Vietnamlı pilotlardan beşi de atlamayı başardı ve görevine devam etti.
Büyük bir zafer kazanan Robin Olds ve kanat takımından tüm Phantom uçakları üslerine döndüler. Bu ilk kez kayıp vermeden ve en çok uçak düşürdükleri zaferdi.
Amerikalılar bu taktiği öylesine sevdi ki, yenilemeyi düşündüler ve 5 ve 6 Ocak tarihlerinde yakın formasyon uçuşu yaparak kendilerini Vietnam radarlarında bir keşif uçağı gibi gösteren F-4E uçakları 4 Mig daha düşürdü.


Albay Robin Olds SCAT XXVII rumuzlu, 2 Kill-mark'lı Phantom'uyla
Bu zaferler Vietnamlıları yeni taktikler yapmaya zorladı ancak bu aylar alacaktı.
Vietnamlılar bu taktiğe bir çare bula dursun, Amerikalılar Vietnam topraklarından büyük hezimetle çekildikten sonra bile bu aldatma taktiği Arab-İsrail savaşlarında dahi kullanılmaya devam etmiştir. Bunun en büyük örneklerinden biri İsrail hava kuvvetlerinin bölgeye desteğe gönderilen Rus Mig-21 uçaklarını alt ettiği "Rimon 20" operasyonudur. Bu harekatta İsrail uçakları rutin devriye görevi yaparmış gibi davranarak Sovyet uçaklarını bir noktaya çekmişler daha sonra çekilen uçakları üslerden kalkan Mirage ve F-4 uçakları bir bir düşürmüştür.
SCAT XXVII F-4 Phantom Dayton Ohio Ulusal havacılık ve uzay müzesinde sergilenmektedir.




0 Yorumlar